فلسفه نماز و روزه دهه اول ذیالحجه/ روزی که فرصت آمرزش بندگان است
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۶۹۵۱
حجتالاسلام گواهی با اشارهبه اعمال مستحبی دهه اول ذیالحجه، گفت: این ۱۰ روز ایام معلومات است، اعمال موکد برای آن نوعی همراهی با حجاج خانه خدا است، مثل دعای عرفه که اگر با معرفت خوانده شود برکات بسیار را نصیب ما میکند.
حجتالاسلام والمسلمین «عبدالعلی گواهی» در گفتوگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به آثار و برکات فردی و اجتماعی نماز و روزه مستحبی دهه اول ماه ذی الحجه، اظهار کرد: ۱۰ روز اول ماه ذی الحجه ایام معلومات و زمان پربرکت غفران و بخشش الهی است که در قرآن به آن اشاره شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس سازمان بسیج طلاب و اساتید حوزه علمیه افزود: در این ایام که حجاج بیت الله الحرام در حج تمتع به سر می برند و اعمال و مناسک آن را به جا آورند، انجام اعمالی همچون روزه و نماز مستحبی این دهه یا خواندن دعای عرفه نوعی همراهی با حجاج خانه خدا است.
وی با اشاره به آیه «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» که پس از حمد و سوره توحید در نماز دهه اول ذیالحجه خوانده میشود، گفت: پس از آنکه حضرت موسی (ع) 30 روز در کوه طور عبادت کرد آیه نازل شد که 10 شب دیگر در آن مکان بماند و زمانی که 40 شب تمام شد، هارون را ملاقات کند. این 10 روز اضافه شده همان ایام معلومات است که خداوند در قرآن به آن اشاره می کند؛ 10 روزی که محل ابتلای قوم موسی بود و آنها در نبود پیامبر خود دچار گمراهی شدند.
رئیس سازمان بسیج طلاب و اساتید حوزه علمیه با بیان اینکه در ۹ روز اول ماه ذیالحجه بر نمازی دورکعتی بین نماز مغرب و عشاء توصیه شده است، ابراز کرد: کیفیت این نماز در مفاتیحالجنان آورده شده و بر اقامه نماز حضرت زهرا (ع) نیز توصیه شده است.
این استاد حوزه در ادامه و درباره دیگر مستحبات و عبادات دهه اول ماه ذی الحجه، بیان کرد: در این دهه بر روزه گرفتن در 9 روز اول بسیار سفارش شده است، همچنین در این دهه روز عرفه قرار دارد که از مهمترین روزها برای عفو و بخشش بندگان است.
حجتالاسلام گواهی تاکید کرد: در روایت آمده اگر فردی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشود قطعا در روزهای دیگر آمرزیده نخواهد شد مگر روز عرفه؛ روز عرفه بسیار باعظمت و ارزشمند است، که توصیه شده دعای پرفیض عرفه امام حسین(ع) در آن روز قرائت شود.
وی اضافه کرد: از امام معصوم(ع) نقل است شخصی روز عرفه برای گرفتن حاجت خود نزد فردی میرود امام میفرمایند: در تعجب هستم چگونه این شخص روزی که خداوند متعال تمامی درهای رحمت خود را برای بندگانش باز کرده است حاجتش را از خداوند متعال درخواست نمی کند.
حجتالاسلام گواهی افزود: شب عرفه و عید قربان و روز عرفه از نظر عبادت نزد خداوند بسیار ارزش و اهمیت داشته و همچون شبهای قدر پرفضیلت و پربرکت است، مومنان واقعی از آن استفاده میکنند و روح خود را جلا میدهند.
وی درباره ارزش و اهمیت دعای عرفه در دهه اول ماه ذیالحجه، تاکید کرد: فردی وارد مکه شد اما نتوانست اعمال حج تمتع را انجام دهد از امام صادق (ع) پرسید که من نتوانستم در حج تشرف پیدا کنم چه اعمالی باید به جا بیاورم که ثواب حج را داشته باشد، حضرت(ع) اشاره ای به کوه بزرگی کردند و فرمودند اگر به اندازه این کوه طلای سرخ در راه خدا صدقه بدهید، نمی توانید ثواب یک حج حاجی را داشته باشید مگر اینکه دعای عرفه را با معرفت بخوانید.
رئیس سازمان بسیج طلاب و اساتید حوزه علمیه ادامه داد: زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه ثواب هزار حج تمتع، هزار حج عمره و هزار جهاد در راه خداوند را دارد و خداوند بدون حساب و کتاب ثواب برای این اعمال را در نظر گرفته است.
حجتالاسلام گواهی تاکید کرد: نگهداری کار خیر سخت تر از انجام آن است و فردی که دعای عرفه و اعمال دهه اول ذیالحجه را با نماز و روزه آن به جای می آورد باید در نگهداری این ثواب کوشا باشد یعنی آنها را با پرهیز از گناهان حفظ کند. اگرعبادتها همراه با تقوا و بدون ریا، غیبت و تهمت و دروغ باشد، نتیجه خواهد داد.
وی در پایان با اشاره به آیه «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً ...» که در نمازهای دو رکعتی دهه اول ماه ذیالحجه قرائت میشود، خاطرنشان کرد: اگرچه اعمال دهه اول ماه ذیالحجه بسیار اهمیت دارد اما این آیه قرآن نشان میدهد در کنار این اعمال عبادی ما باید نسبت به ابعاد دیگر از اصول دین معرفت و آگاهی داشته باشیم و اعتقادات خود را با کسب معرفت درباره مبانی اسلام کامل کنیم که در مقابل شبهات دشمن دچار شک و تردید نشویم.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: نماز جمعه خطبه های نماز جمعه اردبیل مسجد خطبه نماز جمعه امام جمعه شهادت امام جواد ع بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد مراسم دعای عرفه دعای عرفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۶۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی همایش واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فیلسوفان اذعان دارند که بنیادیترین تمایزهای فلسفی، متمرکز بر نوع تبیین از معرفت در ساحات هویت و توجیه معرفت است. همچنین، نوع نگاه فیلسوف به معرفت، در تمام تبیینهای مرتبط با علوم انسانی و در تمام نظامات معرفتیِ معطوف به فردسازی و جامعهسازی و تمدنسازی، نقش جدی ایفا میکند. بنابراین، اصلیترین هجمهها در طول تاریخ اندیشهورزی فلسفی، متمرکز بر همین حیث بوده است. این همایش درصدد بررسی دقیق ابعاد حکمی-معرفتی واقعگروی معرفتی، به عنوان اصل بنیادین در حکمت اسلامی است.
فهرست برنامههای همایش:
روز اول
سخنرانیهای افتتاحیه:
قرائت قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاریقرهباغ: دبیرعلمی همایش
آیتالله دکتر عسکر دیرباز: رئیس محترم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
جلسه نخست، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۲:۰۵-۱۰:۴۵
استاد محمد حسینزاده یزدی / اعتبار ادراک حسی و روش تجربی؛ شکاکیت یا واقعگرایی (رئالیسم)
میزگرد با حضور «حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد حسینزاده / دکتر حسن عبدی»
دکتر هادی وکیلی / واقعگرایی فازی و مسئله کثرت
دکتر حسن عبدی / بررسی تطبیقی واقعگرایی معرفتشناختی از منظر علامه طباطبایی و کانت
دکتر علی تجویدی / واقعگروی معرفتی در نگاه شهید آیتالله محمدباقر صدر
جلسه دوم، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۷:۲۵-۱۳:۳۰
حجتالاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح
میزگرد با حضور «دکتر محمد لگن هاوزن / دکتر عباس عارفی»
دکتر رحمتالله رضایی / واقعگروی در حوزه تصورات از منظر منطقدانان مسلمان
دکتر عباس عارفی / بررسی واقعگرایی در گزارههای سلبی و عدمی
دکتر سعید کریمی / امکانسنجی واقعگروی معرفتی از منظر فلسفه نظری کانت و وجود ذهنی ملاصدرا
سعید سفیدگری / بداهت اصل علیت در واقعگروی فلسفه اسلامی و چالشهای آن
دکتر مهدی امینی / واقعنمایی گزارههای زیبایی شناحتی در ادارک حسی با تکیه بر آراء ملاصدرا
روز دوم
جلسه سوم، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۲:۰۵-۰۹:۱۵
حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی / واقعگرایی اخلاقی و پیامدهای فرهنگی آن
دکتر مصطفی زالی / معرفتشناسی به مثابه هنجاری ایدهآل: تأملی بر انتقادات سهروردی به معرفتشناسی سینوی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد ساداتمنصوری / بررسی امکان ادراک حسّی بیواسطه در فلسفه اسلامی و فلسفه ذهن و تأثیر آن در حل برخی چالشهای واقعگرایی معرفتی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی / علامه طباطبایی و رئالیسم فلسفی همراه با برخی ملاحظات و نقدها
دکتر مرتضی پویان / مبانی درست، نادرست و ناقص در واقعگروی نسبت به خود و غیر خود در فلسفه اسلامی
جلسه چهارم، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۷:۲۵-۱۳:۳۰
دکتر مهدی عاشوری / زمینهمندی نظام تولید دانش و چالشهای پیش روی واقعگروی معرفتی (مجازی)
دکتر غلامرضا ذکیانی / اختلاف، رمز اشتراک و ریشه اشتراکها
دکتر طاهره کمالیزاده / مرور نظامند و فراتحلیل کیفیِ مطالعات ده سالِ اخیرِ حوزه معرفتشناسی ادراک شهودی
دکتر حسن لاهوتیان / رویکرد ذاتی به واقعگرایی معرفتی (رئالیسم معرفتی مبتنی بر نظریه ذاتی شهید صدر)
دکتر محمد تاجیک جوبه / مؤلفههای رئالیسم معرفتی در نظریه اعتباریات علامه طباطبائی
دکتر بهروز محمدی منفرد / واقعگرائی معرفتی در حکمت عملی صدرائی
دکتر حمید علایینژاد / واقعگرایی، و تحلیل نظریه-برهانی از مفهوم پیامد منطقی در منطق اسلامی
کمیته اجرایی برگزاری همایش:
دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاریقرهباغ
دبیر تخصصی: دکتر حسین علیمحمدی
دبیران اجرایی: دکتر حسین رستمی جلیلیان، دکتر مجید سروند، سرکار خانم سپیده حیدری
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
کد خبر 6099397